Recept - Citronpaj

Självklart ska ni få recept på den underbara citronpaj som ska stilla mitt sug efter nånting gott. Jag har en förkärlek till citron. Friskt och gott! Den står i kylen och bara väntar på att någon ska hugga tänderna i den. Jag är snäll, så jag väntar på Erik. Har man väl fått sig en smakbit går det inte att sluta äta och i och med att hela lägenheten doftar citron kan jag inte riktigt dölja vad jag gjort heller ;)

Här har ni receptet:

PAJSKAL


Det här behöver du:
  • 100g smör eller margarin
  • 1 ägg
  • 3dl vetemjöl
  • ½ tsk bakpulver
  • 2msk socker
Gör såhär:
  • Sätt ugnen på 225°C
  • Smält smöret/margarinet och låt det svalna
  • Vispa ägget
  • Blanda mjöl, bakpulver och socker i en skål
  • Tillsättet smöret/margarinet och det uppvispade ägget
  • Rör ihop till en deg och lägg i pajformen
  • Låt svalna 30 minuer
  • Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter
FYLLNING

Det här behöver du:
  • 3 äggulor
  • 1 ägg
  • 125g smör
  • 2dl strösocker
  • 2dl färskpressad citronsaft (det blir ca. 2dl av 3 citroner)
  • Finrivet skal av 3 välborstade citroner
Gör såhär:
  • Vispa ihop gulorna med det hela ägget
  • Smält smöret i en kastrull
  • Tilsätt socker i kastrullen och blanda väl
  • Häll i äggblandningen, citronsaften och skalet och vispa ihop
  • Låt sjuda på låg värme och fortsätt vispa tills blandingen blir tjock och krämig
  • Sila krämen i en skål och låt svalna
  • Häll och bred ut krämen över pajskalet
  • KLART!

Kommentarer
Postat av: Candy

Tack för tipset, det måste jag prova för jag älskar citron!

2009-08-08 @ 11:36:06
URL: http://eyecandy.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0