Att leva med ständiga smärtor

Jag brukar inte titta på Oprah´s show, men idag råkade det sig så eftersom tv:n stod på. Jag blev och lyssna pga dagens gäst, Montel Williams, som lever med MS. Han berättar om hur han klarar av att leva med den ständiga smärtan.

Vid ett tillfälle sa han: "jag har ont hela tiden och har haft det varje dag i tio år, men när vi sitter här och pratar tänker jag inte på smärtan och den blir mindre svår att hantera". Många sjukdomar som för med sig konstant smärta, som t.ex. fibromyalgi, är ju väldigt tabu. Folk tror sällan på att man faktiskt har ont någonstans i kroppen dygnet runt, eftersom man lär sig leva med det och inte behöver visa det utåt. Och som Montel säger, man kan faktiskt koppla bort smärtan ibland.

Smärtan blir ens inneboende. Den kan inte flytta ut. Den kan lindras, men aldrig försvinna. Man känner sig aldrig utvilad hur mycket man än sover, och ibland klarar man inte ens av att stiga upp. Jag förstår att det är svårt att tro på när man ena stunden ligger orörlig i sängen, och andra nästan skulle klara av att springa ett maraton.

Det är helt enkelt så att det behöver komma fram. Folk behöver få information, bli medvetna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0